De vazut in Cracovia – cartierul evreiesc Kazimierz

Cartierul evreiesc din Cracovia, Kazimierz, a fost alegerea noastra pentru dupa-amiaza petrecuta in Cracovia, dupa ce vizitasem centrul vechi si castelul Wawel. Ma atragea aici in special fabrica lui Schindler, dar am descoperit aici alte lucruri pline de farmec!
Cartierul evreiesc din Cracovia
Cartierul evreiesc din Cracovia
Cartierul evreiesc din Cracovia a fost locul in care evreii isi desfasurau activitatile si isi traiau viata convietuind cu polonezii din celelalte cartiere ale orasului. Asta s-a intamplat pentru o perioada de aproximativ 500 de ani, pana in cel de-al doilea razboi mondial, cand s-a incercat distrugerea lui.
Mi-am dorit sa vizitez fabrica lui Schindler dupa ce vazusem filmul cu acelasi nume, dar din pacate programul ei de vizitare nu s-a potrivit cu al nostru. Am plecat putin suparati de aici dar ne-am folosit timpul pentru a ne pierde prin cartier evreiesc. Locul are un aer extrem de bizar. Cladirile de caramida rosie cu picturi pe ele ma duceau cu gandul la un cartier muncitoresc si totusi, la parterul acestor cladiri gaseam buticuri de haine unicat foarte scumpe, cafenele boeme si galerii de arta.
Nimeream intr-o parte a lui care ma speria si mi se parea desprinsa din filmele de groaza, iar vis-à-vis vedeam un magazine foarte luxos si modern. In preajma cimitirului am prins o ploaie scurta de vara care a mai intunecat atmosfera si privind la pietrele de mormant sparte si inverzite de muschi aveam senzatia ca sigur va aparea o fantoma de undeva. Si cred ca daca aparea as fi ramas mai putin mirata ca atunci cand m-am intors si peste drum de cimitirul vechi am vazut cladirea moderna a mall-ului.
Ultima oprire in cartierul evreiesc a fost la sinagoga care se putea vizita. Aceasta era inconjurata de un alt cimitir cu morminte mici, acoperite cu pietre si biletele de hartie, o traditie specifica iudaismului.
Sinagoga in Cracovia
Sinagoga in Cracovia
Cimitir evreiesc in Cracovia
Cimitir evreiesc in Cracovia
Cartierul evreiesc din Cracovia este un obiectiv turistic in sine. Sunt cateva lucruri de vazut in el (sinagoga, fabrica lui Schindler etc), dar chiar si fara acestea, o plimbare printre cladirile vechi, muncitoresti, prin cafenelele moderne si buticurile de lux m-au facut sa realizez de ce a devenit cel mai cool loc din oras. Vazusem in Cracovia centrul vechi, castelul Wawel si cartierul evreiesc, dar nu admirasem orasul de sus. Am putut sa bifez si asta cu o urcare pe dealul Kosciuszko Mound, chiar la apus.

Etichete: , ,