Pe urmele lui Creanga la Iasi (bojdeuca din Ticau si manastirea Golia)

In capul listei cu obiective de vizitat in Iasi trecusem bojdeuca lui Creanga pe care a tot pomenit-o in lucrarile lui. Dupa o vizita revigoranta in parcul Copou ne-am indreptat spre bojdeuca din Ticau.
Bojdeuca lui Creanga din Ticau, Iasi
Bojdeuca lui Creanga din Ticau, Iasi
Am gasit-o pe o strada pavata cu piatra de rau, parca desprinsa din alt secol. Aici am avut prima surpriza placuta: vis-a-vis de intrarea in curte este un perete lung pictat cu scene din povesti. Casa in sine are un hol lung cu iesire la un pridvor si doua camere: una „de curat” – sufrageria care l-a gazduit si pe Eminescu la un moment dat si bucataria cu o lavita.

A doua surpriza placuta a fost ghida de aici care vorbea in dulcele grai moldovenesc si ne prezenta obiectele si istoria casei folosind citate din povestile lui Creanga de-ti venea sa te asezi pe un pat si sa o asculti linitit amintindu-ti de copilarie. Ne-a povestit si despre obiceiurile lui Creanga care iubea viata si a trait in bojdeuca impreuna cu Tinca (nu au fost casatoriti) care-i gatea mancarea lui preferata: un pui intreg fript, scaldat in smantana, de unde i se tragea si porecla de Popa Smantana. Ne-am plimbat putin si prin gradina mare a casei si apoi am plecat mai departe indrumati de ghida spre manastirea Golia.
Curtea Manastirii Golia din Iasi este incadrata de ziduri inalte de piatra si de bastioane in colturi. Ea gazduieste biserica manastirii, turnul clopotnita si casa in care a locuit Ion Creanga cat era diacon. A treia surpriza placuta a fost ghidul pe care l-am intalnit aici: un student la doctoratul de Istorie, pasionat de ceea ce face si care ne-a dat o multime de informatii, ducandu-ne in casa muzeu dedicata lui Creanga, intr-unul din bastioane, in turnul clopotnita (pentru a vedea Iasi-ul de sus) si in biserica. Tot ghidul ne-a povestit cum Creanga a locuit aici cu prima lui sotie si baietelul lor, sotie care l-a parasit dupa ce si-a gasit pe altcineva. Dupa despartirea de ea, Creanga a renuntat la haina de preot si s-a mutat in Ticau, in bojdeuca.

Golia a fost prima manastire vizitata in Iasi. Nu stiam ca sunt atat de multe biserici in oras, dar la indrumarea ghidului de la Golia am mai inclus si altele in programul nostru. 

Etichete: , ,