Castelul Sturdza de la Miclauseni, jud, Iasi

Intre Roman si Iasi, din drumul ce duce in satul Miclauseni, in spatele desisului, se ascunde Castelul Sturdza. Intrarea pe poteca din padure este suficienta pentru a te face sa astepti un taram de basm, pentru ca exact asta vei intalni.
Castelul Sturza de la Miclauseni
Castelul Sturdza de la Miclauseni

Castelul Sturdza din Miclauseni este printre cele mai frumoase castele, daca nu cel mai frumos, pe care le-am vazut vreodata. Pare un castel de nisip in varianta marita, atatea ornamente are pe fatada! A fost construit de Gheorghe Sturza si sotia sa, Maria, la sfarsitul secolului XIX. Inca se mai pastreaza o parte din decoratiunile interioare si mobila, dar transformarea lui in centrul de plasament i-a adus stricaciuni grave. Sapaturile neglijente in pereti pentru instalarea firelor electrice si a caloriferelor si astuparea neingrijita a sapaturilor strica toata frumusetea incaperilor.
Castelul de la Miclauseni se poate vizita in interior (dureaza in jur de o ora), dar doar sambata si duminica, din ora in ora. Programul actualizat se gaseste aici.  Turul este facut de una dintre maicutele de la manastirea de langa, care si incuie usa principala intre vizite. Pentru doritori am inteles ca exista si capacitate de cazare in cladirile de langa si chiar un restaurant de evenimente. Tot pe aceasta fosta mosie, in mijlocul padurii, a fost ridicata si Manastirea Miclauseni, care se poate si ea vizita.
Noi am petrecut cam doua ore aici. Am ratat primul tur fiind fascinati de exteriorul castelului si a trebuit sa mai asteptam o ora pana la urmatoarea deschidere a portii. Intre timp ne-am plimbat prin padurea deasa, am ajuns la manastire si am studiat atent toata fatada castelului Sturdza. Nu ajung prea des prin zona, asa ca m-am bucurat ca l-am gasit deschis.
Din ce am citit, s-au efectuat lucrari de restaurare a castelului, dar nu au fost finalizate. Cladirea mi se pare o bijuterie si este pacat ca vizitarea lui nu se poate face si in cursul saptamanii, ca la palatul Cuza din Ruginoasa, cativa kilometri mai departe.
Harta cu castelul Sturdza de la Miclauseni:

Etichete: , , ,