Taxe, drumuri si bunatati din Croatia

Lasand Venetia in urma am plecat spre Croatia, lacurile Plitvice. Planul era ca pana seara sa strabatem cei 400 km dintre Padova si lacuri si sa vizitam parcul national Plitvice in aceeasi zi. O prietena m-a avertizat ca taxele de autostrada in Croatia sunt destul de mari, asa ca stiam la ce sa ne asteptam.

Pod spre Sibenik in Croatia
Pod spre Sibenik in Croatia

Moneda in Croatia


Moneda folosita in Croatia este kuna croata, cu subdiviziunea ei lipa. In unele statiuni se mai accepta si euro, dar rata de schimb nu este in avantajul turistilor. Banii se pot schimba la casele de schimb, la banci sau la posta. In plus, sunt acceptate cardurile internationale Visa, Mastercard sau American Express. Noi am avut un card Visa si am verificat din tara conditiile lui de utilizare in strainatate. Facand un calcul, am constatat ca mai avantajos este sa folosim cardul decat sa plecam cu euro pe care sa-i schimbam acolo, asa ca atunci cand am gasit posta am scos de la ghiseu, de pe card, o suma suficienta pentru cele 3 zile petrecute in Croatia (sau cel putin asa am crezut initial...).

Taxele de autostrada in Croatia


In Croatia, ca si in Italia, nu se plateste vreo vigneta, ci doar taxe de autostrada, circulatia pe drumurile nationale fiind gratuita. Desi au intrat in UE abia anul trecut in vara, la capitolul autostrazi sunt inaintea noastra. Asfaltul este foarte bun si multe dintre ele au portiuni de cativa km de tunel prin munte. Pretul pentru taxele de autostrada in Croatia poate fi gasit aici.  Am putut plati aceste taxe si in euro, primind restul in kune.

Taxe de autostrada 2013 in Crostia
Taxe de autostrada 2013 in Crostia
Pod spre Dubrovnik in Croatia
Pod spre Dubrovnik in Croatia
Pe drumurile nationale principala problema pe care am intampinat-o au fost restrictiile de viteza. GPS-ul ne-a fost de mare ajutor pentru ca pe un drum drept, liber, in afara localitatii, cu asfalt ca in palma am fi mers cu cel putin 80 km. Dar cand ne lua avantul mai tare, GPS-ul ne amintea ca la cei 40 km cu care mergeam am depasit limita de viteza. Proprietarul pensiunii la care am stat in prima seara ne-a avertizat ca centura este obligatorie in Croatia pentru toti pasagerii.


Drum cu limite de viteza in Croatia
Drum cu limite de viteza in Croatia
Desi croatii au incercat sa ia tot ce se poate in materie de tarm la mare de la vecinii lor (daca va uitati pe harta, veti vedea ca aceasta tara este o fasie de-a lungul Adriaticii, cu unele portiuni nu mai late de 6-7 km), bosniacii au reusit si ei sa ciupeasca 10 km de tarm. Pentru turisti aceasta portiune este o adevarata distractie pentru ca se afla la mijlocul drumului dintre Split si Dubrovnik. Vrei sa ajungi in Dubrovnik? Foarte bine! Treci prin doua vami in 10 km si plateste suplimentul la asigurarea masinii pentru a fi valabila si in Bosnia. Asigurarea standard nu acopera si Bosnia Herzegovina si vamesul de la intrarea in tara ne-a cerut actele masinii pentru a verifica daca le avem in regula. Un alt aspect ar fi actul cu care se poate intra in Bosnia. Am citit ca unii au trecut cu buletinul, dar nefiind in UE, nu am vrut sa riscam si am aratat pasapoartele.

O parte de Croatia vazuta de sus
O parte de Croatia vazuta de sus


Bunatati din Croatia


Mic dejunul pe care l-am avut in Croatia a concurat cu cel din Slovenia, dar a fost mai inedit. Pentru prima data am mancat corcoduse la masa de dimineata si un magiun foarte gros, facut cred tot din corcoduse. Cel mai mult mi-a placut painea lor pe care as fi mancat-o goala! La restaurante am vazut destul de des in meniu purcelus la protap. Tot in Croatia am baut pentru prima data cafea alba (un cafe latte cu mult lapte). Preturile difera de la zona la zona, asa ca voi pomeni de ele cand va veni randul fiecarei zone vizitate.

Bunatati matinale din Croatia
Bunatati matinale din Croatia
Vezi si alte peripetii din turul de vara Ungaria, Slovenia, Italia, Croatia, Muntenegru si Serbia.

Etichete: , ,